TeliaSonera og Telenor’s sammenlægning kan have betydning for deres kunder

Det er stadig uvis hvordan det kommer til at gå med Telia og Telenor fusionen, men der kan være større regninger på vej til de danske mobilkunder.

Eftersom at Telia og Telenor langerede i slutningen af 2014 at de nu ville lægge deres firmaer sammen til ét stort firma, har givet eksperter, Forbrugerrådet og ikke mindst politikkere op og køre. Grunden til den megen spekulation skyldes at når Telia og Telenor fusionere vil der kun være 3 store telegiganter på det danske marked, og ikke 4. Når fusionen er endelig vil Telia og Telenor tilsammen sidde på 40% af de danske kunder, TDC på 41% og længere fra kommer 3 på 12%.

Når der er to så store televirksomheder der har over 80% af danskernes mobilregninger til sammen, vil det kunne betyde at vi som forbrugere kommer til at betale mere for vores regninger. Vi behøver nemlig ikke at stå op før fanden for sko på, for overhovedet at kunne følge med på det danske telemarked. Det danske telemarked er nemlig kendt for at være en af verdens mest konkurrenceprægede markeder. Det skyldes først og fremmest at vores indbyggertal ikke er særlig højt, og at der er utrolig mange udbydere at teleydelser i forhold til vores indbyggertal.

Det vil altså kunne betyde for kunderne, at når konkurrencen bliver mindre intens, så vil konkurrencen fortage sig lidt, og teleselskaberne har derfor mulighed for at sætte priserne på abonnementer lidt op igen. De har i mange år lagt meget lave, og det har været svært især for de større firmaer at følge med lavprisselskaberne.

3 er ikke som sådan et lavprisselskab, men 3 er derimod et mere middelklasse orienteret teleselskab. 3 har derfor nogle overvejelser at gøre sig, når den nye fusionen endelig sker. De kan nemlig få gavn af at lægge deres strategi om. Førhen var 3 nemlig Danmarks fjerde største mobilselskab, men nu hvor Telia og Telenor fusionere ender de på en tredje plads, men med utrolig langt op til nummer to. Netop derfor kan der være nye muligheder for 3. Dog har 3 udtalt at de på nuværende tidspunkt ikke vil ændre på noget, før de har tænkt alle muligheder igennem.

Det bliver spændende at følge op de næste par år, om hvorvidt de danske priser kommer til at stige. I dag er det muligt at have mobilabonnementer helt ned til 70 kr. om måneden. Et af de mest brugte abonnementer fra TDC ligger på omkring 100-150 kr. Måske de kommer til at stige, ellers kan det være at lavprisselskaberne også kan finde nye muligheder. De er jo i princippet lige så gode som de store telegiganter, i og med at det typisk er dem som ejer de danske lavprisselskaber.

More from Forfatter af sponsoreret indhold

Hvad koster en ballontur?

Vil du gerne prøve at flyve i luftballon, men er i tvivl...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *