Tegn på at dit airconditionanlæg trænger til et eftersyn

I dag er de fleste biler udstyret med enten et klima- eller airconditionanlæg. Airconditionanlægget bruger vi flittigt om sommeren, mens vi om vinteren sjældent skænker det en tanke. Men faktisk skal du helst tænde for dit anlæg jævnligt, hele året rundt. Der er nemlig stor sandsynlighed for at dit airconditionanlæg i al stilhed opbygger skader i de lange perioder, hvor du holder det slukket. Det er dog ikke nok blot at tænde for anlægget lidt oftere.

I gennemsnit forsvinder ca. 10% af det kølemiddel, som holder airconditionanlægget i gang. Og så snart mængden af kølemiddel daler for meget, kan det danne skader på systemet. Det er derfor vigtigt at vedligeholde sit klima- og airconditionanlæg, så man undgår at anlægget svigter.

Hvis du er i tvivl om, om dit anlæg trænger til et eftersyn, eller måske endda allerede er blevet skadet, kommer her en række tegn, du kan holde øje med.

De mest typiske tegn

Der er flere tegn på, at aircondition- og klimaanlægget er i stykker. Vi har samlet de mest typiske, så du kan komme fremtidige skader i forkøbet.

Lugtgener

Nogle oplever at bilen begynder at lugte af våd hund eller sure sokker, hver gang de tænder for anlægget. Det er selvsagt ikke en lugt man vil være i selskab med, når man sætter sig ind i sin bil. Men vores fugtige klima skaber grobund for svampe- og bakterievækst, og i nogle tilfælde skimmelsvamp, og det lugter altså mindre godt, når det sætter sig i din aircondition.

Utætte rør

Der kan opstå utætheder og huller i de forskellige rør og slanger i airconditionsystemet, og det vil vise sig i form af små dryp fra anlægget. Det betyder samtidig, at det lækker med kølemiddel. Det kan give store problemer, da det slider på kompressor og pakninger, når der ikke er nok kølemiddel. Det slider også på den olie, som skal smøre de enkelte dele og sørge for de fungerer optimalt.

Ophobning af skidt

Det er umuligt at undgå, at der kommer skidt i dit anlæg, men med jævne mellemrum skal det renses væk. En ophobning af skidt nedsætter nemlig anlæggets nedkølingsevne, fordi trykket på luften svækkes af den store mængde snavs.

Varm luft

Bliver der ved med at være varmt i bilen, selv efter du har tændt for anlægget, kan det betyde at mængden af kølemiddel er meget lav. Nogle gange kan det ligefrem høres i form af en hvislende lyd. Det kan være et tegn på, at dit anlæg har stået stille lidt for længe, og at delene som resultat er tørret ud. Endnu en grund til at tænde for anlægget en ekstra gang – også om vinteren

Kun den ene side køler

Hvis det pludselig kun er passagersiden, der bliver nedkølet kan det være tegn på en mekanisk fejl, eller at luftfordeleren er i stykker. Det kan også skyldes, at en slange er hoppet af.

Hvad kan du gøre?

Hvis du registrerer nogle af de tegn, vi har nævnt her, er det korte svar, at du skal sende din bil på autoværksted. Mere enkelt kan det ikke siges.

I dag bliver automekanikere uddannet i at arbejde med kølesystemer, og det er din garanti for, at dit aircondition- eller klimaanlæg bliver kontrolleret og behandlet korrekt. Der laves ikke et service af dit aircondition- eller klimaanlæg ved et traditionelt serviceeftersyn, så derfor skal du bede specifikt om et eftersyn af dit anlæg.

Men et eftersyn kommer som regel ikke i dybden med både rengøring og tjek af væske og olie. Derfor er en såkaldt aircondition service en rigtig god ide. Når du sender bilen afsted til en aircondition service kan du nemlig afhjælpe alle de nævnte tegn på fejl i dit anlæg. Her foretages der en test af anlæggets ventilations- og kølevne, og der testes samtidigt for utætheder. Der påfyldes også nyt kølemiddel og kompressorolie, hvis der skulle være brug for det.

Du kan læse meget mere om aircondition service til din bil her https://autospecialist.dk/aircondition-bil-service-pris/

Husk pollenfilteret

Hvis du vil sikre dig, at lugte og sundhedsskadelige svampesporer forsvinder, skal du bede om en rengøring af filtre osv. Det er en god ide at få tjekket pollenfilteret, især hvis man er allergiker, da det er dette filter som holder luften ren og fri for støv og pollen. Vær opmærksom på, at en eventuel udskiftning af pollenfilteret heller ikke indgår i en aircondition service.

Uanset om du har et klimaanlæg eller et airconditionanlæg er serviceringen af dem den samme. Begge typer anlæg kan altså drage nytte af en aircondition service. For selvom de to typer anlæg betjenes på hver sin måde, så består begge anlæg af et lukket kredsløb. Der er altså ingen undskyldning for ikke at sende sin bil på værksted, hvis du oplever at airconditionen ikke længere fungerer som den skal.

More from Forfatter af sponsoreret indhold

Hvorfor det er obligatorisk at tage et førstehjælpskursus til kørekortet

Når man føre en bil ude i trafikken er chancen for uheld...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *