Sådan får du bedre søvn og mere energi

Er du en af dem, der hver morgen føler sig træt og uoplagt? Her får du en guide til at gøre din søvn bedre, hvilket giver dig mere energi i hverdagen.

Gå i seng på samme tid hver dag

Har du svært ved at falde i søvn, er det en god idé at gå i seng på samme tid hver dag. Vores søvnrytme er styret af solens lys og det er også derfor vi sover bedre om natten end om dagen. Du hjælper altså din krop til at få en mere effektiv søvn, ved at gå i seng og stå op igen, på samme tid hver dag.

Skær ned på kaffe og te

Mange søvnforskere peger på at koffein virker stimulerende og gør det svært for dig at falde i søvn. Det kan derfor være en god idé at stoppe med at drikke kaffe og te efter kl. 16. Hvis du slet ikke kan undvære de varme drikke, kan du i stedet vælge at drikke koffeinfri.

Drop alkoholen

Alkohol kan ganske vist gøre det nemmere at falde i søvn, men tag ikke fejl – alkohol sænker kvaliteten af din søvn. Når du sover med alkohol i blodet, har du flere vågne perioder i løbet af natten. Du bliver derfor ikke ligeså veludhvilet, som når du går ædru i seng.

Sov ved rette temperatur

Kroppens kernetemperatur falder lidt i løbet af natten. Vi sover derfor bedre, hvis vi skruer lidt ned for varmen. Mange mennesker sover ved for høj temperatur, hvilket gør at man vågner unødigt mange gange i løbet af natten. Temperaturproblemet kan ofte afhjælpes ved at vælge den rette dyne, eller ved at have en sommerdyne til de varmeste måneder på året. Se et stort udvalg af dyner her.

Sluk for skærmene

Det blå lys fra tv, tablet, mobil eller pc er med til at forstyrre din døgnrytme. Det blå lys minder nemlig om sollys og din krop bliver derfor snydt til at tro det er dag og ikke aften. Det kan dog være svært helt at undvære iPad eller telefonen om aftenen, men prøv at skrue ned for lysstyrken, når det nærmer sig din sengetid.

More from Forfatter af sponsoreret indhold

Kreativt hjemmearbejde er det nye sort

Det er meget forskelligt fra dansker til dansker, hvordan vi bruger tiden,...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *