Hvorfor kan jeg ikke sove?

Har du nogensinde ligget vågen i sengen og ønsket at falde i søvn – men hjernen gider bare ikke ”slukke”?

Sådan havde jeg det tit forhen – jeg fik ikke mere end 4 eller 5 timers søvn per nat, og nogle gange føltes det som om, jeg slet ikke fik sovet. Men med tid kommer råd, og disse råd vil jeg gerne dele med alle her på sitet.

Når du ikke kan sove, handler det først og fremmest om ikke at blive frustreret. Så opstår der nemlig en ond cirkel, hvor man ikke kan sove, fordi man er frustreret – men fordi man er frustreret, kan man i endnu mindre grad sove.

Man kan ikke falde i søvn af ren stædighed, så i stedet for at blive stresset, frustreret eller vred, så spørg dig selv: hvorfor kan jeg ikke sove? Med andre ord hjælper det at finde ind til grunden. Som eksempel er her nogle spørgsmål, du kan stille dig selv, og hvad man kan gøre:

Har det været en travl dag uden pauser og tid til at tænke over tingene?

Hjernen har brug for tid til at behandle dagens indtryk og slappe af, inden du kan falde direkte i søvn. Prøv at lægge en times tid ind i din hverdag inden sengetid, hvor du undgår mobil, computer, TV og andet teknologi. Og hold dig især fra noget, som har med arbejde at gøre. Prøv i stedet at få en rutine i gang, som du kan lide – læs en bog, brug tid sammen med dine nærmeste eller gør dig klar til morgendagen i dit eget tempo.

Har jeg drukket koffeinholdige drikke om eftermiddagen eller om aftenen?

Man bør faktisk ikke drikke ting med koffein efter frokost – effekten af disse drikke bliver nemlig i kroppen længere tid, end man skulle tro. Hvis du læser dette tip sent om natten, så prøv at spise eller drikke noget, som gør dig søvnig, f.eks. varm mælk eller brød. Kylling indeholder tryptofan og kan også gøre dig søvning.

Er jeg stresset over ting, jeg skal nå i morgen?

Hvis du er stresset over det, du skal nå, så prøv dette: Hav papir og kuglepen klar ved sengen, og skriv alt det ned, som du skal have lavet. Du kan også sortere listen efter vigtighed – pointen er, at du får skrevet tingene ned, så du ikke behøver at tænke på dem mere.

Er jeg ængstelig?

Det kan der være mange grunde til, men i alle tilfælde gælder det om, at få hjernen på gladere og mere beroligende tanker. Prøv f.eks. at lave en liste, hvor du skriver 5 ting ned, som du er taknemmelig for, hver nat inden du falder i søvn. Det virker som et beroligende ritual, og så giver det positiv energi.

More from Forfatter af sponsoreret indhold

Hvorfor det er obligatorisk at tage et førstehjælpskursus til kørekortet

Når man føre en bil ude i trafikken er chancen for uheld...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *