Et par gode råd til en bedre søvn

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De fleste af os kender det; ikke at kunne falde i søvn. Det er noget af det mest frustrerende i verden, og jo dårligere vi sover om natten, jo sværere bliver det at falde i søvn. Det er en ond spiral at komme ind i, og det går ud over vores livskvalitet. Faktisk er søvn en af de helt store syndere, når det kommer til stress. Samtidig restituerer kroppen, når vi sover. Regelmæssig søvn er altså noget af det, der tæller mest, når det kommer til vores generelle sundhed. Alligevel lider mange danskere af søvnproblemer. I denne artikel får du derfor et par gode tips til, hvad du kan gøre, hvis du døjer med søvnproblemer.

Gå i seng på samme tidspunkt hver dag

Hvis du føler, at du ikke kan sove, så kan det være fordi, du ikke går i seng på samme tidspunkt hver dag. Kroppen har et slags indbygget vækkeur, og ved at gå i seng på samme tidspunkt hver dag fortæller du kroppen, hvornår det er ved at være tid til at stå op.

Køb et mørklægningsgardin til soveværelset

Efter en kold og mørk vinter, bliver vi alle lettede, når foråret melder sin ankomst. Det bliver varmere, og dagene bliver længere. Hvor dejligt det end lyder, så giver det rigtig mange danskere søvnproblemer. Dem kan man dog forebygge med et mørklægningsgardin, der kan holde solens stråler ude. Samtidig kan man, hvis man har dem trukket for i løbet af dagstimerne, undgå at rummet bliver overophedet, hvilket også er en stor synder, når det kommer til problemer med at falde i søvn. Mange kan nemlig ikke sove i et rum, der er for varmt.

Om sommeren bliver det allerede lyst klokken fire om morgenen. Vores øjenlåg er ikke tykke nok til at absorbere for solens stråler, og når det bliver lyst udenfor, så vil øjnene registrere det, selvom vi sover. Der bliver sendt et signal til hjernen om, at nu er det ved at være tid til at stå op, og derfor vil man ofte opleve, at man ikke sover så tungt, når det er lyst udenfor. Med et mørklægningsgardin kan man undgå dette scenarie. Du kan finde et af Danmarks største udvalg af mørklægningsgardiner på dette link.

Dyrk motion i løbet af dagen

Det er sundt at dyrke motion, og gør man det jævnligt, bruger man af kroppens energireserver, og man vil føle, at man bliver mere naturligt træt i løbet af aftenen. Derfor kan det være en god idé at dyrke minimum en halv times intensiv motion om dagen. En joggetur er i de fleste tilfælde nok. Man bør dog være opmærksom på, at det ikke er en god idé at dyrke motion lige inden man skal i seng, da kroppen efterfølgende udgiver adrenalin og endorfiner, der har en opkvikkende effekt. Start derfor dagen med en løbetur, eller dyrk motion inden aftensmaden.

Spis ikke inden du skal i seng

Man får energi af at spise mad, og samtidig sætter man kroppen i gang med at fordøje. Det er typisk ikke en god idé, inden man skal i seng, da kroppen begynder at arbejde. Man bør dog heller aldrig gå sulten i seng, hvorfor det kan være en god idé at spise et lille, let måltid mad, hvis man er sulten, når man skal til at i seng. En lille portion havregrød eller et stykke knækbrød med smør er typisk nok til at holde sulten på afstand.

More from Forfatter af sponsoreret indhold

Hvorfor det er obligatorisk at tage et førstehjælpskursus til kørekortet

Når man føre en bil ude i trafikken er chancen for uheld...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *